2015年5月29日金曜日

I Don't Need Another ザ・バジーク (The Basics)

このバンド名が「ザ・ベイシックス」以外の発音であるなど考えたこともありませんでしたが,驚いたことに公式サイトやWikipediaを見ると,実際にはフランス語っぽい「バジーク」となっているようです。曲の内容は主人公が相手にやり直させてくれと頼むシンプルなラヴ・ソングです。このところ自分が好きなのはEDMだと思っていましたが,この曲を聞き「音楽の神髄」ともいえるものを感じて新鮮な驚きを覚えました。
I've never imagined any other pronunciation but [ðə béisiks] would be possible for the name of this band.  To my surprise, it actually sounds more French  [ðə bæzɪtʃ/bazz-ich] according to their official website and Wikipedia.  The song is a simple love song in which the narrator asks the second person to give him a second chance.  I see myself as an EDM fan but this was one of few songs that opened my eyes to the quintessence of music and gave me a sense of wonder these days.
I Don't Need Another  (The Basics)
I know I’ve no right to ask,
After the things that I did,
I know I hurt you real bad,
You have no reason to forgive me,
I know that I've made mistakes,
I know I've made quite a few,
But I think I've got what it takes, to show you I can be true,

Chorus,

Cause I don't need another,
Don't need no other lover,
All I needs another chance,
To show you I understand.

Cause I don't need another,
Don't need no other lover,
You don't need another man,
I'll give you all that I can,

Mhhmm, all that I can - x2

Verse:
I know it's hard to move on,
From all the things I have done,
But I'm done with doing you wrong,
Cause I know that you are the one for me,
Baby don't go after all we've been through,
I just want you to know,
From now on I will be true,

Chorus

Bridge
I don't know what else to say,
To show you how I have changed
But I don't know what I can do,
To prove I'm telling the truth,

Chorus - x2

こんなこと
頼めた義理じゃないことくらい
ちゃんとわかってるんだよ
あんなこと
やらかしちゃった後だから
すごく傷ついたよな?
だから許してもらえなくても
当たり前だと思ってる
やっちゃいけないこともした
しかも一度や二度じゃない
だけどその始末なら
もうつけたはずだから
今度こそ
裏切らないってわかるはず

Chorus,
お前じゃなきゃダメなんだ
他の子なんてイヤなんだ
もう一度
チャンスをくれるだけでいい
そうすれば
本気ってことがわかるから

お前じゃなきゃダメなんだ
他の子なんてイヤなんだ
お前だって同じだろ?
他のヤツなんか
いちいち当てにしなくても
できることならなんだって
俺が代わりにやってやる

できることならなんだって
x2

Verse:
「はいそうですか」って
そんなわけにはいかないことは
俺にもちゃんとわかってる
あれだけのことをやったんだから
だけどもう二度と
傷つけるのはイヤなんだ
だってその人は
俺の運命の人だから
今まで2人には
色々なことがあったけど
そんなのはもう忘れよう
とにかくこれだけわかってくれよ
これからは
もう裏切ったりしないから

Chorus

Bridge
これ以上どう言えば
もう昔の俺じゃない
変わったっていうことが
伝わるのかがわからないけど
だからってどうすれば
ウソは言ってないってことが
信じてもらえるのかがわからない

Chorus - x2

(余談)

バンド名の「バジーク」という発音はフランス語のようですが,Gotyeの母親がフランス語の教師であることと関係しているのかもしれません。1本のマイクを前に3人がギターを弾きながら美しいコーラスで歌うというただそれだけのヴィデオですが,ヴィデオを再生していると,文字通り「音を楽しむ」ためには,実はそれだけで十分なのではと思われます。

それはともかく,この主人公冒頭で「こんなこと,頼めた義理じゃないことくらい,ちゃんとわかってるんだよ,あんなこと,やらかしちゃった後だから,すごく傷ついたよな?,だから許してもらえなくても,当たり前だと思ってる,やっちゃいけないこともした,しかも一度や二度じゃない」と言っている割には,曲の中盤では「お前じゃなきゃダメなんだ,他の子なんてイヤなんだ,お前だって同じだろ?,他のヤツなんか,いちいち当てにしなくても,できることならなんだって,俺が代わりにやってやる」と言い切っています。

・・・その自信は一体どこから来るのか問うてみたい今日この頃です。

0 件のコメント:

コメントを投稿