2020年12月29日火曜日

Forever Young アルファヴィル (Alphaville / Becky Hill)

若いころは年を取るまで長生きしてみじめな姿になるのなら若くして死にたいと本気で思っていましたが,今その考えが変わったかというとそういうわけでもありません。ただ「若い」と「年を取っている」の定義が変わっただけです。
When I was young, I believed I'd rather die young than live old and miserable.  Have I changed my mind?  No, not yet.  I've just redefined "young" and "old" now.  
Forever Young  (Alphaville / Becky Hill)


[Verse 1]
Let's dance in style, let's dance for a while
Heaven can wait, we're only watching the skies
Hoping for the best but expecting the worst
Are you gonna drop the bomb or not?

Let us die young or let us live forever
We don't have the power but we never say never
Sitting in a sandpit, life is a short trip
The music's for the sad men

Can you imagine when this race is won
Turn our golden faces into the sun
Praising our leaders, we're getting in tune
The music's played by the, the mad man

[Chorus]
Forever young, I want to be forever young
Do you really want to live forever?
Forever, and ever
Forever young, I want to be forever young
Do you really want to live forever?
Forever young

[Verse 2]
Some are like water, some are like the heat
Some are a melody and some are the beat
Sooner or later, they all will be gone
Why don't they stay young

It's so hard to get old without a cause
I don't want to perish like a fading horse
Youth's like diamonds in the sun
And diamonds are forever

So many adventures couldn't happen today
So many songs we forgot to play
So many dreams swinging out of the blue
We let them come true

[Chorus]
Forever young, I want to be forever young
Do you really want to live forever?
Forever, and ever
Forever young, I want to be forever young
Do you really want to live forever?
Forever, and ever

[Outro]
Forever young, I wanna be forever young
Do you really want to live forever? (Forever)

[Verse 1]
カッコよくちょっと「踊って」みるんだよ
まだ死ぬには早過ぎる,何もせずただこうやって空を眺めて
こうなったらいいなとかそんなことを夢に見たって,最悪の結果になると思ってるなら
「爆弾」のひとつも落としてやらないか?

殺すんならさっさとやれよ,そうじゃないなら邪魔せずに思いっきり生きさせてくれ
権力なんてものはないけど,「絶対ない」とかそんなこと「絶対」に言ったりしない
砂場に座って遊んでたって,人生なんて長くないから,すぐに終わりがやって来る
音楽は悲しいヤツのためにあるんだ

このレースに勝つときが来るなんて思えるか?
金色に輝く顔を太陽に向け
指導者を素晴らしいと褒めたたえ,みんなで足並み揃えてるのに
音楽なんてやっているのはちょっとおかしいヤツだけだ

[Chorus]
年なんて取りたくないね,いつまでも若いままでいたいんだ
いつまでも生きてたいとか,お前ら本気で思ってるのか?
永遠にいつまでもって?
年なんて取りたくないね,いつまでも若いままでいたいんだ
いつまでも生きてたいとか,お前ら本気で思ってるのか?
永遠にいつまでもって?

[Verse 2]
水みたいなヤツもいりゃ,燃えてる熱いヤツもいて
音楽の「メロディ」になるヤツもいりゃ「ビート」で終わるヤツもいるけど
結局最後はいなくなるんだ
だったら若いままでいるだろ?

これって意味も見つけられずに年を取るのは結構辛い
ヨボヨボの馬みたいになりながら死んでいくのはイヤなんだ
陽を浴びたダイヤみたいに,若さってのはキラキラと光を放っているもので
「ダイヤモンドは永遠」なんだ

胸の躍る出来事もあんなにたくさんあったのにもう今は起こらない
かけたい曲もたくさんあった,そのことも今はすっかり忘れてる
突然こんなに夢が出来たら
その夢を本当にしよう

[Chorus]
年なんて取りたくないね,いつまでも若いままでいたいんだ
いつまでも生きてたいとか,お前ら本気で思ってるのか?
永遠にいつまでもって?
年なんて取りたくないね,いつまでも若いままでいたいんだ
いつまでも生きてたいとか,お前ら本気で思ってるのか?
永遠にいつまでもって?

[Outro]
年なんて取りたくないね,いつまでも若いままでいたいんだ
いつまでも生きてたいとか,お前ら本気で思ってるのか?(いつまでも)

(余談)

一般にはこの曲は冷戦時代を歌ったものだと言われており,主人公は(おそらくソビエトの放った)「爆弾」が今日にも落ちてくるのではないかと不安に思いつつ日々を送っているようですが,同じ時期にあちら側(冷戦時代のソビエト)で育った私の知り合いは「今日にもアメリカが攻めて来るのではないかとみんなが怯えていた」と語っていたので,当時はあちらもこちらも同じようなメンタリティだったのかもしれません。

1 件のコメント:

  1. > (冷戦時代のソビエト)で育った私の知り合いは「今日にもアメリカが攻めて来るのではないかとみんなが怯えていた」と語っていた

    おお、そうだったんですか!
    冷戦時代のソ連で一般市民が抱えてた感情など想像もしなかったので、とても新鮮でした。
    キューバ危機に際して、フルシチョフがかなりケネディに譲歩していたのは知ってましたが、
    日本は完全に「こちら」側でしたし、当時、ソ連=悪の帝国でしたよね。

    返信削除