2021年9月30日木曜日

Getting Older ビリー・アイリッシュ (Billie Eilish)

繊細だということには傷つきやすさと似たところがあると思います。若いとよく繊細であったりするわけですが,そういう人はある意味傷つきやすいと思います。
I think sensitivity is something very close to vulnerability.  When you're too sensitive to things revolving in your life, which is typical for young people, you are vulnerable in a way.
Getting Older  (Billie Eilish)


[Verse 1]
I'm gettin' older, I think I'm agin' well
I wish someone had told me I'd be doin' this by myself
There's reasons that I'm thankful, there's a lot I'm grateful for
But it's different when a stranger's always waitin' at your door
Which is ironic 'cause the strangers seem to want me more
Than anyone before (Anyone before)
Too bad they're usually deranged

[Verse 2]
Last week, I realized I crave pity
When I retell a story, I make everything sound worse
Can't shake the feeling that I'm just bad at healing
And maybe that's the reason every sentence sounds rehearsed
Which is ironic because when I wasn't honest
I was still bein' ignored (Lyin' for attention, just to get neglection)
Now we're estranged

[Chorus]
Things I once enjoyed
Just keep me employed now
Things I'm longing for
Someday, I'll be bored of
It's so weird
That we care so much until we don't

[Verse 3]
I'm gettin' older, I've got more on my shoulders
But I'm gettin' better at admitting when I'm wrong
I'm happier than ever, at least, that's my endeavor
To keep myself together and prioritize my pleasure
'Cause, to be honest, I just wish that what I promise
Would depend on what I'm given, mm (Not on his permission)
(Wasn't my decision) To be abused, mm

[Chorus]
Things I once enjoyed
Just keep me employed now
Things I'm longing for, mm
Someday, I'll be bored of
It's so weird
That we care so much until we don't

[Outro]
But next week, I hope I'm somewhere laughin'
For anybody asking, I promise I'll be fine
I've had some trauma, did things I didn't wanna
Was too afraid to tell ya, but now, I think it's time

[Verse 1]
大人になってるところなの,いい感じの大人ってのになってるような気がするの
もっと前に言われたかった,こうやってひとりでちゃんとやれるって
感謝したり有り難いって思うことなら沢山あるよ
だけどいつでも知らない人が家の前で待ってると,ちょっと話が違ってくるの
それってちょっと皮肉でしょ?その人くらいアタシのことを望んでくれる人なんて
今までひとりもいないのに(今までひとりもいないのに)
残念なのはそういう人が大抵おかしくなってることよ

[Verse 2]
周りから同情買おうとしてるって,先週自分で気づいたの
同じ話をするたびに,前の時よりなにもかも悲惨な感じにしてるから
傷ついたら簡単に立ち直れないと思っちゃうから
多分それが原因で,どんな話をしてたって,台本を読んでるみたいに聞こえるの
それってちょっと皮肉でしょ?だってアタシが本当のことを話してなかった時だって
やっぱり周りは無視してたから(気を引きたくてウソついたって,ただ放置されるだけ)
もうお互い近づかないの

[Chorus]
あの頃は楽しいと思えたことも
今はただの「仕事」になった
だから今こうして夢に見てることでも
つまらなくなる日が来るの
本当にヘンだよね
大好きなことでもいつかイヤになるって

[Verse 3]
今こうして大人になって,背負ってるものは増えたけど
間違った時はそうだって今は素直にそう言える
今が一番幸せだって,それだけは言えるんだ,だってアタシは努力して
落ちまないようしてきたし,自分に一番大切なのは一体何か考えてきた
だって正直言っちゃうと,たとえ何をするにしたって
条件が揃ってなくちゃできないし,無い袖なんか振れないよ(何をするかを決めるのは相手じゃなくて自分だし)
ひどい扱い受けたいなんて(こっちが頼んだわけじゃない)

[Chorus]
あの頃は楽しいと思えたことも
今はただの「仕事」になった
だから今こうして夢に見てることでも
つまらなくなる日が来るの
本当にヘンだよね
大好きなことでもいつかイヤになるって

[Outro]
だけどちょっと先になったら今週が終わったら,どうにか笑顔になりたいな
気になる人に言っておくけど,きっと元気になるからね
ものすごく傷ついて,やりたくなかったこともしたから
人に言うのも怖かったけど,もうそろそろいいと思うの

(余談)

それはともかく,先日近所の公園で遊んでいた(おそらく幼稚園児と思しき)女の子のひとりが別の子に「来年は小学校かあ。もう若くないね~」と言っていました。

おそらく家で親が頻繁に口にするセリフ(例えば「もう来年は〇〇かあ。若くないなあ)」を覚えただけだと思われますが,その余りのギャップに「人生あと何年あるんだよ!」と爆笑してしまいました。

0 件のコメント:

コメントを投稿