2018年3月28日水曜日

The Winner Takes It All アバ (ABBA)

この曲はABBAのフロントマンであるBjörn Ulvaeuと彼の妻でありバンドのメンバーでもあるAgnetha Fältskogの離婚にまつわる法廷闘争を描いていると言われており,Ulvaeu側はそれを否定していますが,Fältskog側は「この曲をやってよかった。感情を込められたから」と言ってそのことを認めています。
They say this song's about the legal battle over the divorce of ABBA's frontman Björn Ulvaeu and a member of the band Agnetha Fältskog who was his wife.  While he denies it, she seemed to admit it saying "It was fantastic to do that song because I could put in such feeling". 
The Winner Takes It All  (ABBA)

[Verse 1]
I don't wanna talk
About things we've gone through
Though it's hurting me
Now it's history

I've played all my cards
And that's what you've done, too
Nothing more to say
No more ace to play

[Chorus 1]
The winner takes it all
The loser's standing small
Beside the victory
That's her destiny

[Verse 2]
I was in your arms
Thinking I belonged there
I figured it made sense
Building me a fence

Building me a home
Thinking I'd be strong there
But I was a fool
Playing by the rules

[Chorus 2]
The gods may throw the dice
Their minds as cold as ice
And someone way down here
Loses someone dear

The winner takes it all (Takes it all)
The loser has to fall (Has to fall)
It's simple and it's plain (It seems plain)
Why should I complain? (Why complain)

[Verse 3]
But tell me, does she kiss
Like I used to kiss you?
Does it feel the same
When she calls your name?

Somewhere deep inside
You must know I miss you
But what can I say?
Rules must be obeyed

[Chorus 3]
The judges will decide (They decide)
The likes of me abide (We abide)
Spectators of the show (Of the show)
Always staying low (Staying low)

The game is on again (On again)
A lover or a friend (Or a friend)
A big thing or a small (Big or small)
The winner takes it all (Takes it all)

[Verse 4]
I don't wanna talk
If it makes you feel sad
And I understand
You've come to shake my hand

I apologize
If it makes you feel bad
Seeing me so tense
No self-confidence

[Bridge]
But you see, the winner takes it all...
The winner takes it all...

[Outro]
So the winner
Takes it all
And the loser
Has to fall

Throw a dice
Cold as ice
Way down here
Someone dear

Takes it all
Has to fall
It seems plain
Why complain...

[Verse 1]
言わないの
2人の間で今までに何があったかなんてこと
辛い出来事だったけど
もう済んだことだから

持ってる札は全部使って,できることなら全部やったし
相手も同じだったから
言いたいことは全部言ったし
奥の手の切り札なんか残ってないの

[Chorus 1]
勝てばすべてが手に入るけど
負けたらそこに立ち尽くし
相手の勝利を見るしかないの
それが向うの運命だから

[Verse 2]
腕に抱かれて思ってた
ここが居場所なんだって
当たり前って思ってた
フェンスを作ることだって

だから居場所を作ったの
そこなら自信が持てそうで
だけどアタシはバカだった
ルールを守ってたんだから

[Chorus 2]
神様の気まぐれで運命が決まったの
人間の気持ちなんてわからない,冷たい心の持ち主だから
そのせいでこの下界の人間が
大事な人を失くしたの

勝てばすべてが手に入るけど
負けたらそこに立ち尽くし
シンプルで誰にだってわかること(簡単に思えるの)
文句言えるわけないの(なのにどうして不満なの?)

[Verse 3]
だけどねえ教えてよ,あの子はキスしてくれるわけ?
昔アタシがしてたみたいに
同じ気持ちになれるわけ?
あの子に名前を呼ばれると

どこか心の奥底で
相手にはバレてるの,まだ未練があるってことは
だけど何が言えるわけ?なんにも言えるわけないの
ルールには従わなくちゃダメだから

[Chorus 3]
決めるのは裁判官で(決めるのは向こうだし)
こんな立場の人間は,それに従うしかないの(みんな素直に従うの)
なのに外野の連中は,この件の顛末を,傍聴席に座ったままで(眺めてるのに)
いつだって目立たずに眺めてる(こっそりと眺めてる)

またゲームが始まった(またもう一度)
恋人だって友達だって(友達だって)
大きなものも小さなものも(大きなものも小さなものも)
みんな勝った方のもの(ひとつ残らず持ってくの)

[Verse 4]
言わないの
言ったら相手が悲しむのなら
それにちゃんとわかってる
相手もケンカしたくない,握手して終わりにしたいだけだって

許してね
イヤな気分にさせたとしたら
こんなにピリピリ緊張してて
自信を無くした姿を見せて

[Bridge]
だけどわかっているんでしょ?勝った方が強いって
なにもかも勝った方がもってくの

[Outro]
勝てばすべてが
手に入るけど
負けた方は
ダメになる

気まぐれで運命が決まったの
神様は冷たい心の持ち主だから
この下界の人間が
大事な人を失くしたの

みんな勝った方のもの
負けたら何もできないの
世の中なんてそういうものよ
グチったって仕方ない

(余談)

金持ちはより金持ちに,貧乏人はより貧乏にというのは,日常よく言われることでもありますし,同意なさる方も少ないないでしょう。

それは何故なのか?その説明として「お金は寂しがりだから仲間のいるところへ行こうとする」という言葉を聞いたことがありますが,当然のことながら,金銭に感情があるわけではないので,そこには何らかの法則があると考える方が妥当でしょう。

そしてその法則を説明するのに,おそらくもっとも説得力があるもののひとつがクリップを使ったアナロジーです。

例えば,大量のクリップ(書類を止める金属製のアレです)を集めて山を作ります。次にその中からランダムに2つを選び,選び出したその2つを繋ぎ,また元の山に戻していくという作業を繰り返していくと,最後にはひとつの非常に長いクリップのチェインをはじめとして,それぞれ長さの異なるクリップのチェインが複数出来上がります。

これは,クリップのチェインが長くなればなるほど,次に手に当たって取る確率が上がるためであり,その結果,長いチェインほどより長くなっていきます。

・・・金持ちがより金持ちになるわけです。

1 件のコメント: