2018年7月12日木曜日

Many Rivers to Cross ジミー・クリフ (Jimmy Cliff)

この曲では,主人公が人生の目標を成し遂げるために乗り越えなければならない問題を「川」という言葉で表現していますが,すぐにメタファーだと認識できるのはそれが難しいということがわかっているからです。鳥ならば川を渡ることなど大したことではありませんが,翼を持たない我々人間にとっては違います。
In this song, a word 'rivers' represents obstacles the narrator is facing and has to overcome for achieving their goals in life.  We understand the metaphor immediately just because we know how difficult it is to cross a river.  For birds it's nothing but for us humans who do not have wings it's not..
Many Rivers to Cross  (Jimmy Cliff)

Many rivers to cross
But I can't seem to find my way over
Wandering I am lost as I travel along
The white cliffs of Dover
Many rivers to cross and it's only my will
That keeps me alive
I've been licked, washed up for years and
I merely survive because of my pride

And this loneliness won't leave me alone
It's such a drag to be on your own
My woman left and she didn't say why
Well I guess I have to try
Many rivers to cross but just where to begin
I'm playing for time
There'll be times I find myself thinking
Of committing some dreadful crime

I've got many rivers to cross
But I can't seem to find my way over
Wandering I am lost as I travel along
The white cliffs of Dover
Many rivers to cross and it's only my will
That keeps me alive
I've been licked, washed up for years and
I merely survive because of my pride

次々と越えなきゃいけない川があるのに
とても渡れる気がしない
彷徨って行き先がわからない
白く輝くドーヴァーの岸壁を旅していると
次々と越えなきゃいけない川があるけど
頼りになるのは気力だけ
何年も打ちのめされて疲れ果て
なんとか自分のプライドだけで今までこうして持ちこたえてる

どこへ行っても何をしてても,自分はひとりなんだってこんな気持ちが消えていかない
頼る相手もいなくって本当にイヤになる
彼女にも捨てられた.その理由は教えてもらえなかったけど
頑張りが足りないってことだよな?
次々と越えなきゃいけない川があるけど,どっから始めりゃいいのかな?
こうして時間を稼いでるけど
このままじゃ
いつかひどい犯罪に手を染めそうになるのかも

次々と越えなきゃいけない川があるのに
とても渡れる気がしない
彷徨って行き先がわからない
白く輝くドーヴァーの岸壁を旅していると
次々と越えなきゃいけない川があるけど
頼りになるのは気力だけ
何年も打ちのめされて疲れ果て
なんとか自分のプライドだけで今までこうして持ちこたえてる

(余談)

自然界の川と同様に,人生における川もその川幅はひとつではありません。それこそそこらのせせらぎのようにひとまたぎにできるものからアマゾン並みの川幅のものまでそれこをありとあらゆるものがありますし,川の流れにしても,激流から緩やかなものまで千差万別です。

無論,才能という名前の「翼」を持っている人間にとっては,アマゾン川並みの川幅であろうが,ザンベジ川並みの激流であろうがなにほどのこともなく当然のように渡ってしまえるのでしょうが,私のような凡人は,隅田川レベルの川幅でも渡るには相当の努力を要求されます。

0 件のコメント:

コメントを投稿