2020年1月8日水曜日

Before You Go ルイス・キャパルディ (Lewis Capaldi)

我々は往々にしてある過去の出来事に対してこれしかないという説明をして後知恵に頼りますが,実際のところはそれが起こった時点ではまだ何も決まっていません。それがどういうものなのかを決めるのはそれ自体の性質ではなくその後に起こった出来事です。
We often hindsight, giving an exclusive explanation to past events.  The truth is that nothing is determined at the moment it happens.  It’s not the event itself but the myriad events following it that determine the nature of it to us.
Before You Go  (Lewis Capaldi)

[Verse 1]
I fell by the wayside like everyone else
I hate you, I hate you, I hate you but I was just kidding myself
Our every moment, I start to replace
'Cause now that they're gone, all I hear are the words that I needed to say

[Pre-Chorus]
When you hurt under the surface
Like troubled water running cold
Well, time can heal but this won't

[Chorus]
So, before you go
Was there something I could've said
To make your heart beat better?
If only I'd have known you had a storm to weather
So, before you go
Was there something I could've said
To make it all stop hurting?
It kills me how your mind can make you feel so worthless
So, before you go

[Verse 2]
Was never the right time, whenever you called
Went little by little by little until there was nothing at all
Our every moment, I start to replay
But all I can think about is seeing that look on your face

[Pre-Chorus]
When you hurt under the surface
Like troubled water running cold
Well, time can heal but this won't

[Chorus]
So, before you go
Was there something I could've said
To make your heart beat better?
If only I'd have known you had a storm to weather
So, before you go
Was there something I could've said
To make it all stop hurting?
It kills me how your mind can make you feel so worthless
So, before you go

[Bridge]
Would we be better off by now
If I'd have let my walls come down?
Maybe, I guess we'll never know
You know, you know

[Chorus]
Before you go
Was there something I could've said
To make your heart beat better?
If only I'd have known you had a storm to weather
So, before you go
Was there something I could've said
To make it all stop hurting?
It kills me how your mind can make you feel so worthless
So, before you go

[Verse 1]
他のヤツと変わりゃしない,俺も途中でダメになったよ
お前なんかいなくなれってそんな風にも思うけど,そんなのちょっと言ってみるだけ
あの頃の思い出だってこれからすっかり入れ替える
終わっちゃったことだから,聞こえてくるのはひとつだけ,言えなかったあのセリフ

[Pre-Chorus]
平気な顔をしてたって
冷たい水が渦巻くように,心の中が傷つく時も
時間が経てばその傷も消えていくもんだけど,今度だけはダメなんだ

[Chorus]
だからお前が出て行く前にこれだけは教えてくれよ
あの時言葉をかけてれば
お前の気持ちを変えられたのか?
何かで悩んでるんだって俺がちゃんと知ってたら
だからお前が出て行く前にこれだけは教えてくれよ
あの時言葉をかけてれば
自分に値打ちなんかないってお前は思い込んでいるけどそれが俺は辛いんだ
だからお前が出て行く前に

[Verse 2]
いつだって間が悪かった
少しずつ消えてって結局何も残らない
あの頃の思い出を全部思い出してみたって
浮かんでくるのはひとつだけ,あの時のあのお前の表情なんだ

[Pre-Chorus]
平気な顔をしてたって
冷たい水が渦巻くように,心の中が傷つく時も
時間が経てばその傷も消えていくもんだけど,今度だけはダメなんだ

[Chorus]
だからお前が出て行く前にこれだけは教えてくれよ
あの時言葉をかけてれば
お前の気持ちを変えられたのか?
何かで悩んでるんだって俺がちゃんと知ってたら
だからお前が出て行く前にこれだけは教えてくれよ
あの時言葉をかけてれば
自分に値打ちなんかないってお前は思い込んでいるけどそれが俺は辛いんだ
だからお前が出て行く前に

[Bridge]
今頃幸せだったのか?
俺が心を開いていたら
そうかもな,だけどもうわからない
そうだろう?そうだよな

[Chorus]
だからお前が出て行く前にこれだけは教えてくれよ
あの時言葉をかけてれば
お前の気持ちを変えられたのか?
何かで悩んでるんだって俺がちゃんと知ってたら
だからお前が出て行く前にこれだけは教えてくれよ
あの時言葉をかけてれば
自分に値打ちなんかないってお前は思い込んでいるけどそれが俺は辛いんだ
だからお前が出て行く前に

(余談)

* fall by the wayside ・・・ 途中で挫折する

(余談)

個人的には主人公と相手との仲はすでに手遅れだと思うものの,仮にリードで述べた話が正しいとするならば,この後の主人公の出方いかんによってはそれが覆る可能性も残されています。

また仮によりが戻らなかったとしても,現時点では「最悪の事態」にしか思えないこの状況も,その後の展開によっては「あの時見切りを付けられて本当に良かった」ということになるかもしれません。

だとすれば今回の経験から学び,それを今後の人生に生かすことが主人公にとって最も必要なことではないでしょうか?

2 件のコメント:

  1. 自ら命を絶った叔母さんへ兄弟である母親の気持ちで歌った歌だと聞きました
    私も小さい頃に兄弟を事故で突然亡くしました
    私の母もこういう気持ちなのかなって考えさせられる歌でした

    返信削除
    返信
    1. コメント並びに情報をありがとうございます。そのお話は存じませんでしたが確かにそう考えると最初に聞いた時とはまた違ってこの曲が聞こえてくるような気がいたします。

      削除