2022年6月28日火曜日

Don't Mess With Love ジェイムズ・モリソン (James Morrison)

「自由意志」などというものを持っている人間はいません。人間は誰でも運次第です。こういった考え方はあまり好まれず反対する人が多いこともわかっていますが,それでも本当です。
Nobody has such a thing as 'free will'.  We are all at the mercy of a chance.  I know it' an unpopular opinion and many people are against it.  It's true nonetheless.
Don't Mess With Love  (James Morrison)


[Verse 1]
It's out of sight, yeah, it's out of mind
And if it doesn't keep you up at night
Then let it go, let it go
If you feel like it's got you bad
And it's the scariest thing that you ever had
Then let it flow, let it flow
You got to keep it as you find it
Oh, you gotta let it take you over

[Chorus]
So don't push it aside and watch it burn
If there's one thing I've learnt
No, you don't mess with love
Oh, don't walk away just to save the hurt
If you know what it's worth
No, you don't mess with love

[Verse 2]
If it's good then it ain't gon' be easy
It cuts you deep inside your soul
Inside your soul
And if it's real then it hurts when you hold it
And you can't help lose all control
All control
You got to keep it as you find it
Oh, you gotta let it take you over

[Chorus]
So don't push it aside and watch it burn
If there's one thing I've learnt
No, you don't mess with love
Don't walk away just to save the hurt
If you know what it's worth
No, you don't mess with love

[Bridge]
The harder they come, yeah, the harder they fall
Ooh, after all
No, you don't mess with love

[Verse 3]
And if you're gonna get hurt, you're gonna get hurt
It's better to have loved and lost then not at all
And if you're gonna get burnt, you're gonna get burnt
And if you don't, you'll never know how far you can fall
I guess it's a lesson, a lesson I learnt

[Chorus]
So don't push it aside and watch it burn
If there's one thing I've learnt
No, you don't mess with love
Don't walk away just to save the hurt
If you know what it's worth
No, you don't mess with love

[Outro]
The harder they come, yeah, the harder they fall
Ooh, after all
No, you don't mess with love
I said the harder they come, the harder they fall
Ooh, after all
No, you don't mess with love

[Verse 1]
見えなきゃ忘れる時も来る
夜になっても眠れないほど切羽詰まってないんなら
何もしないでなるように,放っておけばそれでいい
これじゃどうにかなりそうで
それがなにより怖いなら
余計なことは何もしないで,そのままにしときゃいい
下手に手なんか出さないで
流されてればいいんだよ

[Chorus]
だから無理に遠ざけてわざわざダメにしなくてもいい
ひとつだけ身に沁みてることがあるんだ
好きって気持ちがあるんなら小細工なんて必要ないし
辛いのがイヤだからってなかったことにしちゃダメだ
その気持ちが本物で
好きって気持ちがあるんなら下手な小細工しちゃダメだ

[Verse 2]
たとえ上手くいったってだから楽ってわけじゃない
心の中をズタズタにされちゃうこともあるはずだ
心の奥の奥のとこまで
それにそいつが本物だってそしたらそれで苦しいし
自分の手には負えなくなって
どうしようもなくなるもんだ
下手に手なんか出さないで
流されてればいいんだよ

[Chorus]
だから無理に遠ざけてわざわざダメにしなくてもいい
ひとつだけ身に沁みてることがあるんだ
好きって気持ちがあるんなら小細工なんて必要ないし
辛いのがイヤだからってなかったことにしちゃダメだ
その気持ちが本物で
好きって気持ちがあるんなら素直にならなきゃダメなんだ

[Bridge]
その気持ちが強いほど,本当だよ,ダメになると辛いけど
結局はこういうことだ
好きって気持ちがあるんなら下手な小細工しちゃダメだ

[Verse 3]
もし辛い目に遭ったって
好きになって終わった方がなんにもないよりずっといい
もし酷く傷ついたって
そうすりゃどんだけ辛いのかってそのことでわかるだろ?
ひとつ賢くなるんだよ

[Chorus]
だから無理に遠ざけてわざわざダメにしなくてもいい
ひとつだけ身に沁みてることがあるんだ
好きって気持ちがあるんなら小細工なんて必要ないし
辛いのがイヤだからってなかったことにしちゃダメだ
その気持ちが本物で
好きって気持ちがあるんなら素直にならなきゃダメなんだ

[Outro]
その気持ちが強いほど,本当だよ,ダメになると辛いけど
結局はこういうことだ
好きって気持ちがあるんなら下手な小細工しちゃダメだ
言っただろ?その気持ちが強いほど,ダメになると辛いけど
結局はこういうことだ
好きって気持ちがあるんなら素直にならなきゃダメなんだ

(余談)

例えばお昼にタンメンを一杯食べることにした,これは自由意志ではないかと言う人もいるかもしれません。確かに一見すると自由意志であるように見えますが本当にそうでしょうか?

件のタンメンにしてもすでに知っている「ラーメン」「チャーシューメン」あるいは「カレー」「そば」「ハンバーガー」などの選択肢の中から選んでいるに過ぎません。

さらに言えば,自身の好み,その時の体調や懐具合,そこにかけられる時間などを瞬時に比較考量した結果として「タンメン」を選んでいるに過ぎず,仮に何らかの理由で懐具合が大変に良く,また時間的にも余裕があれば「うなぎ」「寿司」あるいは「満漢全席」という選択をしたかもしれません。

すなわち「自由意志」というものは突き詰めれば,様々なパラメタを考えた上での自分にとっての「最適な解(あるいはそれに近似するもの)」であるに過ぎません。

仮にそうだとすれば「誰かを好きになる」こともその例外ではなく,したがってそこに「自由意志」などというものを無理矢理に介在させてコントロールするのは容易ではないでしょう。

「そのまま無理せず流されておけ」というのは一見無責任にも思えますが,実際のところ本人が無意識にその時点での「最適解」を決めているのですから,そこに至るまでの無数のパラメタに何らかの変化がない限り,人間の意思でどうにかすることは不可能であるように思われます。

0 件のコメント:

コメントを投稿