2017年6月25日日曜日

Daysleeper アール・イー・エム (R.E.M)

スマートフォンやFacebookやTwitterといったSNSの登場によって,人間の睡眠時間はどんどん少なくなって来ています。研究者によると,平均的な人間には,7時間から8時間の睡眠が必要だそうですがそれが十分に取れない人も少なくありません。睡眠不足になると,肥満,うつ,糖尿病など様々な問題が生じると言われています。様々な研究によると,十分な睡眠が取れないと,目が覚めた時に「甘いもの」がいつもより余計に食べたくなるそうです。
With smartphones and social media such as Facebook and Twitter, we are getting more and more insomniac.  Researchers say an average person needs approximately 7 or 8 hours sleep but many of us don't have it.  Lack of sleep is said to cause a wide range of problems like obesity, depression and diabetes.  Studies revealed that when people are deprived of sleep, they tend to need more sugary food when they wake up.
Daysleeper  (R.E.M.)

[Verse 1]
Receiving department, 3 A.M
Staff cuts have socked up the overage
Directives are posted, no callbacks, complaints
Everywhere is calm
Hong Kong is present, Taipei awakes
All talk of circadian rhythm

[Chorus]
I see today with a newsprint fray
My night is colored headache gray
Daysleeper
Daysleeper
Daysleeper

[Verse 2]
The bull and the bear are marking their territories
They're leading the blind with their international glories
I am the screen, the blinding light
I'm the screen, I work at night

[Chorus]
I see today with a newsprint fray
My night is colored headache gray
Don't wake me with so much
Daysleeper

[Bridge]
I cried the other night
I can't even say why
Fluorescent flat caffeine lights
It's furious balancing
I am the screen, the blinding light
I'm the screen, I work at night

[Chorus]
I see today with a newsprint fray
My night is colored headache gray
Don't wake me with so much
The ocean machine is set to nine
I'll squeeze into heaven and Valentine
My bed is pulling me, gravity
Daysleeper
Daysleeper
Daysleeper
Daysleeper
Daysleeper

[Verse 1]
真夜中3時の配送センター
働くヤツが減った分,余計に働く羽目になる
指示された通りに仕事をこなしてくだけ
苦情の電話もやってこないし,電話をかけることもない
なにもかもしんと静まり返ってる
香港は業務中だし,台北もこれから動き出すところ
なにもかも自然のリズムで回ってる

[Chorus]
今日一日の出来事を,新聞読んで頭に入れて
頭痛のしそうな灰色の夜を毎日過ごしてる
昼夜逆の夜勤の仕事
夜働いて昼眠る
そんな仕事をしてるんだ

[Verse 2]
市場では強気と弱気が交錯し
世界を舞台に派手なニュースを,次々と繰り出して,素人たちを振り回す
画面から反射する眩しい光を浴びながら
コンピューターになったみたいに夜の間も仕事する

[Chorus]
今日一日の出来事を,新聞読んで頭に入れて
頭痛のしそうな灰色の夜を毎日過ごしてる
昼夜逆の夜勤の仕事


[Bridge]
こないだ夜に泣いたけど
どうしてもその理由がわからない
のっぺりとした蛍光灯の光を体に浴びてると
カフェインでも飲んだみたいに眠れなくなってくるけど
ギリギリのとこでどうにかこなしてる
画面から反射する眩しい光を浴びながら
コンピューターになったみたいに夜の間も仕事する

[Chorus]
今日一日の出来事を,新聞読んで頭に入れて
頭痛のしそうな灰色の夜を毎日過ごしてる
眠ってるんだから,つまんないことで邪魔するな
海の音が響くマシンを9時にセットしてあって
天国とヴァレンタインを2つ一緒にしたようなそんなところへ這入って行って
重力に引かれるように,ベッドに倒れ込んで行く
昼夜逆の夜勤の仕事
夜働いて昼眠る
そんな仕事をしてるんだ

(余談)

和訳し終わって,ふと己の朝食のメニュウを思い出してみました。エスプレッソに卵とトーストまでは良かったものの,その付け合せ(?)がバナナと焼き芋とチョコレートとアイスクリーム・・・・やっぱり睡眠不足なんでしょうか?

1 件のコメント:

  1. REM 大好きです。自分と共通の部分がある音楽が好きと言うくだりには、納得しました。有難う御座います

    返信削除