2017年10月1日日曜日

Black or White マイケル・ジャクソン (Michael Jackson)

他者によって脅かされていると感じた場合,人間は様々な方法で自分を守ろうとします。その脅威が他者に攻撃されるといった物理的なものであった場合には,戦ったり逃げたりするわけですが,自分の方が上だという間違った根拠に基づいて,他者を差別することで自分を守ろうとする場合もあります。
When we feel threatened by others, we try to protect ourselves in various ways.  When the threat is physical such as being attacked by others, we fight or flight.  Sometimes we protect ourselves by discriminating them on a false ground that we're superior to them.
Black or White  (Michael Jackson)
[Verse 1]
I took my baby on a Saturday bang
Boy, is that girl with you?
Yes, we're one and the same
Now, I believe in miracles
And a miracle has happened tonight

[Hook]
But, if you're thinking about my baby
It don't matter if you're black or white

[Verse 2]
They print my message in the Saturday sun
I had to tell them I ain't second to none
And I told about equality
And it's true, either you're wrong or you're right

[Hook]
But, if you're thinking about my baby
It don't matter if you're black or white

[Coda]
I am tired of this devil
I am tired of this stuff
I am tired of this business
So when the going gets rough
I ain't scared of your brother
I ain't scared of no sheets
I ain't scared of nobody
Girl, when the going gets mean

[L.T.B. Rap Performance]
Protection for gangs, clubs and nations
Causing grief in human relations
It's a turf war on a global scale
I'd rather hear both sides of the tale
See, it's not about races
Just places, faces
Where your blood comes from is where your space is
I've seen the bright get duller
I'm not going to spend my life being a color

[Verse 3]
Don't tell me you agree with me
When I saw you kicking dirt in my eye

[Hook]
But, if you're thinking about my baby
It don't matter if you're black or white
But, if you're thinking about my baby
It don't matter if you're black or white
I said if you're thinking of being my brother
It don't matter if you're Black or White

[Outro]
It's black, it's white
It's tough for you to get by
It's black, it's white
It's tough for you to get by
It's black, it's white

[Verse 1]
土曜の夜にあいつを連れてクラブに飲みに行ったんだ
そしたらお前の連れかってそう聞かれたもんだから
そうだ一緒だ,変わらないってそう答えてやったんだ
奇跡ってのは起こるもんだし
今夜そいつが起こったんだよ

[Hook]
だけどあいつを狙ってるなら
お前が誰でも関係ないぞ

[Verse 2]
日曜版の新聞にメッセージが載るんだよ
あいつらに,俺が一番なんだって,教えてやらなきゃいけなくて
「平等」っていうことの話を聞かせてやったんだ
お前の方が間違ってても,そうでなくても,本当のことだから

[Hook]
だけどあいつを狙ってるなら
お前が誰でも関係ないぞ

[Coda]
くだらないこんなこと,もう俺はウンザリなんだ
こんなことやってられない
こんな世界ウンザリだ
だからこの先状況がもっと酷くなったとしても
お前らみたいな連中なんて俺は別に怖くない
シーツを被ったヤツらとか,でたらめだらけの新聞なんて,俺はいちいちビビらない
どんなヤツも怖くない
この先に汚いことをされたって

[L.T.B. Rap Performance]
ギャングとかクラブとか,国家だとかを守ろうとして
人と人との関係がギクシャクして来たんだよ
世界中で綱引きをやっているのと変わらない
俺だったら両方の話をちゃんと聞きたいね
わかるだろ?人種が問題なんじゃない
場所とか顔が問題なんだ
お前の先祖がいたとこが,お前が本来いるとこだから
頭の切れるヤツだったのに,そいつがダメになっていくのを,今までに見てきたよ
肌の色で判断される,そんな人生送りたくない


[Verse 3]
「その通り」とか抜かすなよ
人様の顔に泥をかけてたくせに

[Hook]
だけどあいつを狙ってるなら
お前が誰でも関係ないぞ
だけどあいつを狙ってるなら
お前が誰でも関係ないぞ
言っただろ?味方になってくれるなら
お前がどんな肌の色でも俺はそんなの気にしない

[Outro]
黒だ白だとうるさくて
生きてくだけで大変なんだ

(余談)

人間である以上,どんな人の心にも偏見はあると思います。大切なのは「自分には偏見があるのでそれに流されてはならない」と認識することのように思われます。

2 件のコメント:

  1. PVのロングバージョンを不勉強ながらこの前初めて見まして、後半のダンスは本当にかっこいいという言葉では足りず度肝を抜かれました。
    某動画サイトで神によるハイパーお説教タイムというコメントを見ましたが確かに、ととても納得しました。

    返信削除
    返信
    1. コメントありがとうございます。ロング・ヴァージョンのミュージック・ヴィデオが存在することすら知らなかった私は,k様のお言葉を借りるなら,いわば「不勉強の極み」。周囲のほぼ全員が知っていた「副詞節」の意味がわからず,大恥をかいた大学時代を思い出してしまいました。

      削除