2018年5月31日木曜日

Ex-Factor ローリン・ヒル (Lauryn Hill)

この曲がリリースされた20年前,「X factor」という言葉は一般的に「ある状況で結果に最も大きく影響する可能性のある変数(要因)」を意味していました。無論それは今現在も変わっていませんが,今はこのフレーズを聞くと(特に私の場合は)Simon Cowellの顔が浮かんでしまいます。 
20 years ago when this song was released X factor usually meant "a variable in a given situation that could have the most significant impact on the outcome".  It still does, of course but now, especially in my case, what the phrase conjures up is Simon Cowell.   
Ex-Factor  (Lauryn Hill)

[Verse 1]
It could all be so simple
But you'd rather make it hard
Loving you is like a battle
And we both end up with scars
Tell me, who I have to be
To get some reciprocity
See, no one loves you more than me
And no one ever will

Is this just a silly game
That forces you to act this way?
Forces you to scream my name
Then pretend that you can't stay
Tell me, who I have to be
To get some reciprocity
See, no one loves you more than me
And no one ever will

[Hook]
No matter how I think we grow
You always seem to let me know
It ain't workin', It ain't workin' (No, it ain't workin')
And when I try to walk away
You'd hurt yourself to make me stay
This is crazy, this is crazy (This is crazy, uh-huh!)

[Verse 2]
I keep letting you back in
How can I explain myself?
As painful as this thing has been
I just can't be with no one else
See I know what we've got to do
You let go, and I'll let go too
Cause no one's hurt me more than you
And no one ever will

[Hook]
No matter how I think we grow
You always seem to let me know
It ain't workin', It ain't workin' (No, it ain't workin')
And when I try to walk away
You'd hurt yourself to make me stay
This is crazy, this is crazy (This is crazy, uh-huh!)

[Hook 2] (X4)
Care for me, care for me!
I know you care for me!
There for me, there for me!
Said you'd be there for me!
Cry for me, cry for me!
You said you'd die for me!
Give to me, give to me!
Why won't you live for me?!

[Outro]
Where were you when I needed you?
Where were you when I needed you?
Where were you?

[Verse 1]
その気になれば単純で,どうってことないことなのに
アンタが面倒臭くしてんの
仲良くしたいと思ってるのに,戦いをしているみたいで
終わってみればお互いに,傷だらけなってるの
教えてよ,一体アタシがどうすれば
気持ちに応えてもらえるの?
わからない?こんなに優しくしてくれるのは,アタシくらいなんだって
こんな人,この先だって現れないよ

つまんないゲームなんかしてるから
こんな態度に出ちゃうわけ?
アタシのことを罵って
その後で別れたいってフリをする
教えてよ,一体アタシがどうすれば
気持ちに応えてもらえるの?
わからない?こんなに優しくしてくれるのは,アタシくらいなんだって
こんな人,この先だって現れないよ

[Hook]
お互い大人にならなくちゃって,どんなにアタシが思ってたって
いつも言われているみたい
上手くいかない,無理だって(そんなのやっても無駄なだけって)
それなのにこっちから,別れようって話になると
わざとバカな真似して,引き留めにかかってくるの
こんなのヘンだよ,どうかしてるよ


[Verse 2]
懲りずに大目に見てるけど(甘えさせてやるなんて)
自分でもなんでなのかわからない
このことで今までさんざん辛い目に遭ってきたはずなのに
とにかく他の人じゃダメなの
どうすりゃいいかはわかってる
許してくれたら,許してあげる
こんなにも辛いのは,相手がアンタだからなの
そんな人,この先だって現れないよ

[Hook]
お互い大人にならなくちゃって,どんなにアタシが思ってたって
いつも言われているみたい
上手くいかない,無理だって(そんなのやっても無駄なだけって)
それなのにこっちから,別れようって話になると
わざとバカな真似して,引き留めにかかってくるの
こんなのヘンだよ,どうかしてるよ(有り得ない)

[Hook 2] (X4)
アタシのことを大事にしてよ!
好きだって思うなら
困った時は助けてよ
そうしてやるって言ったでしょ?
そばにいて欲しいなら,ちゃんとハッキリそう言って
命だって差し出すよって,そう言ってくれたでしょ?
だったら本気を見せてみて
なんで尽くしてくれないの?


[Outro]
そばにいて欲しかったのに,一体どこに行ってたの?
どこに姿を消してたの?

(余談)

この曲のタイトルはEx-Factorなので,厳密に言えばリードで述べた「未知の要因」とは直接関係はないのかもしれません。にもかかわらず音だけで彼の顔が浮かんで来る辺り,このミームの伝播力の強さを感じます。

0 件のコメント:

コメントを投稿