2020年9月24日木曜日

Cardigan テイラー・スウィフト (Taylor Swift)

個人的に言えば写真やヴィデオに若い頃の自分が映っているのを見ることほど恥ずかしいことはありません。見るといかに自分がバカで無知だったかを思い出すからです。
For me there's nothing more embarrassing than finding a younger self in photos and videos.  They remind me how ignorant and stupid I was.   
Cardigan  (Taylor Swift)

[Verse 1]
Vintage tee, brand new phone
High heels on cobblestones
When you are young, they assume you know nothing
Sequin smile, black lipstick
Sensual politics
When you are young, they assume you know nothing

[Chorus]
But I knew you
Dancin' in your Levi's
Drunk under a streetlight, I
I knew you
Hand under my sweatshirt
Baby, kiss it better, I

[Refrain]
And when I felt like I was an old cardigan
Under someone's bed
You put me on and said I was your favorite

[Verse 2]
A friend to all is a friend to none
Chase two girls, lose the one
When you are young, they assume you know nothing

[Chorus]
But I knew you
Playing hide-and-seek and
Giving me your weekends, I
I knew you
Your heartbeat on the High Line
Once in twenty lifetimes, I

[Refrain]
And when I felt like I was an old cardigan
Under someone's bed
You put me on and said I was your favorite

[Bridge]
To kiss in cars and downtown bars
Was all we needed
You drew stars around my scars
But now I'm bleedin

[Chorus]
'Cause I knew you
Steppin' on the last train
Marked me like a bloodstain, I
I knew you
Tried to change the ending
Peter losing Wendy, I
I knew you
Leavin' like a father
Running like water, I
And when you are young, they assume you know nothing

[Verse 3]
But I knew you'd linger like a tattoo kiss
I knew you'd haunt all of my what-ifs
The smell of smoke would hang around this long
'Cause I knew everything when I was young
I knew I'd curse you for the longest time
Chasin' shadows in the grocery line
I knew you'd miss me once the thrill expired
And you'd be standin' in my front porch light
And I knew you'd come back to me
You'd come back to me
And you'd come back to me
And you'd come back

[Refrain]
And when I felt like I was an old cardigan
Under someone's bed
You put me on and said I was your favorite

[Verse 1]
昔のステキなTシャツに,最新型のスマホを持って
石畳をヒールで歩く
若いと周りに言われるの,何にもわかっていないって
スパンコールで飾ったようなキラキラ輝く笑顔を見せて,黒い口紅つけてみる *
政治の話をしているといけないことをしてる気になる
若いと周りに言われるの,何もわかっていないって

[Chorus]
けどアタシはわかってた
あの人のリーバイスのデニムを借りて
道端の灯りの下で酔っていたけど
わかってたんだ,あの人のこと
アタシの着てるスウェットのその下に手があって
ねえベイビイ,その痛み,そこにキスして取っちゃって  **

[Refrain]
それだけじゃない,自分がまるで
誰かのベッドの床に落ちている,着古してくたびれたカーディガンに思えた時も
あの人はアタシのことを拾ってくれて,気に入ってるって言ってくれたの

[Verse 2]
誰にでも愛想がよくて八方美人だったりすると
二股なんかかけちゃって,大事な人を逃がすのよ
若いと周りに言われるの,何もわかっていないって 

[Chorus]
けどわかってた,あの人のこと
かくれんぼして
週末は一緒に過ごしてくれた
あの人だけはわかってた
ハイ・ラインに上って聞いたあの人の胸の鼓動は
20数年生きて来て唯一無二のものだった

[Refrain]
それだけじゃない,自分がまるで
誰かのベッドの床に落ちている,着古してくたびれたカーディガンに思えた時も
あの人はアタシのことを拾ってくれて,気に入ってるって言ってくれたの

[Bridge]
車の中でも街のバーでも
辺り構わずキスしたかった,それだけでよかったの
体についた傷の周りに星を描いてくれたけど
今のアタシは血を流してる

[Chorus]
わかってたから,あの人のこと
あの人は最終列車に飛び乗って
血みたいな染みになったの
わかってたんだ,あの人のこと
お話の結末を変えようしてくれた
ウエンディを失いそうな,ピーター(パン)になったみたいに
あの人のことわかってた
パパみたいにどっかに行って
水のように流れていった
若いと周りに言われるの,何もわかっていないって  

[Verse 3]
だけどアタシはわかってた,あの人はタトゥのキスと同じで消えていったりしないって
「もしかして・・・」って思うたび,あの人が浮かんで来るし
もうこんなに経っているのに,タバコの匂いも残ってる
だってコドモだったけど,なにもかもわかってたから
ちゃんと自分でわかってた,いつまでも相手のことを恨み続けて
スーパーの列に並んでいる時だって,いないことはわかってるのに,あの人を探しちゃうって ***
わかってるの,あの人も目新しさが消えていったら,またアタシに会いたくなって
アタシの家の玄関の灯りのとこに来るはずだって
戻ってくるってわかってた
何度でも
アタシのとこへ

[Refrain]
それだけじゃない,自分がまるで
誰かのベッドの床に落ちている,着古してくたびれたカーディガンに思えた時も
あの人はアタシのことを拾ってくれて,気に入ってるって言ってくれたの

(補足)

* sequin ・・・ スパンコール
** kiss something better ・・・ 人の(特に子どもの)痛いところにキスをして痛みを取ろうとする行為
*** chase shadows ・・・ そこには実在しないマボロシを追いかける

(余談)

10代後半から20代前半の頃は,周囲から「わかってない」と言われると「わかってないのはそっちだよ」と思っていた私ですが,こうして振り返ってみると,確かに若い頃に考えていたことはほぼすべて間違っていたといってもいいくらいです。

・・・この主人公が別の生物種に思えて仕方ありません。

0 件のコメント:

コメントを投稿