2020年9月25日金曜日

Man in Black ジョニー・キャッシュ (Johnny Cash)

この世は公平でも完璧でもありません。残念ながらそれが真実です。もし完璧だと思っているのなら気づかないくらい恵まれているのです。人間にとってはこの世は完璧だと思う方がそうでないと受け入れるよりはるかに簡単です。
The world isn't fair or perfect.  That's an awful truth.  If you think it is, you're lucky enough to be ignorant of if.  It would be much easier for us to believe it is than accepting it's not. 
Man in Black  (Johnny Cash)

Well, you wonder why I always dress in black
Why you never see bright colors on my back
And why does my appearance seem to have a somber tone
Well, there's a reason for the things that I have on

I wear the black for the poor and the beaten down
Living in the hopeless, hungry side of town
I wear it for the prisoner who has long paid for his crime
But is there because he's a victim of the times

I wear the black for those who've never read
Or listened to the words that Jesus said
About the road to happiness through love and charity
Why, you'd think He's talking straight to you and me

Well, we're doing mighty fine, I do suppose
In our streak of lightning cars and fancy clothes
But just so we're reminded of the ones who are held back
Up front there ought to be a man in black

I wear it for the sick and lonely old
For the reckless ones whose bad trip left them cold
I wear the black in mourning for the lives that could have been

Each week we lose a hundred fine young men
And, I wear it for the thousands who have died
Believing that the Lord was on their side
I wear it for another hundred thousand who have died
Believing that we all were on their side

Well, there's things that never will be right I know
And things need changing everywhere you go
But 'til we start to make a move to make a few things right
You'll never see me wear a suit of white

Ah, I'd love to wear a rainbow every day
And tell the world that everything's okay
But I'll try to carry off a little darkness on my back
Until things are brighter, I'm the Man In Black

そうだろ?思っているんだろ?いつも黒を着てるけど一体どうしてなんでだろうって
明るい色を着たとこを一度だって見たことないし
なんで地味な色ばかり着てるように見えるのかって
まあな,こういうなりしてんのはちゃんと理由があるんだよ

俺が黒を着てんのは,金もなくて疲れ果て *
この世界で夢もなく,腹を空かせて暮らしてる,そういうヤツがいるからだ,
俺が黒を着てんのは,「檻の中」に入れられて,罪ならとっくに償ったのに
その時代の犠牲になって,今もそこで暮らしてる,そういうヤツがいるからだ

俺が黒を着てんのは,聖書を読んだこともなく
ジーザスの言葉も真面目に聞いてない,そういうヤツがいるからだ,
幸せになりたいのなら,相手のことを思いやり,いいことをしてやれよって,ちゃんと教えてくれているのに
なのになんで思えるんだよ?神様が直に話してくれているって

まあみんな上手くやってる方だよな
スピードの出るスポーツカーにおしゃれな服着て乗ってると
けど同時に思い出すんだ,邪魔されてそうなれないヤツもいるって
だったら先頭取るヤツは黒を着てなきゃマズいだろ?

俺が黒を着てんのは,病気を抱えたひとりぼっちの年寄りがいるからだ
無鉄砲に「悪い夢」見て,それで周りに無視される,そういうヤツがいるからだ **
黒を着て惜しんでるんだ,本当なら今もまだ生きていたヤツらのことを
毎週毎週何百人も若いヤツらが死んでいってる

俺が黒を着てんのは,死んでった何千人ものヤツのため
神が味方についているって,そう信じて死んでった,そういうヤツがいるからだ
それだけじゃない,黒を着るのは,それ以外に何十万も死んでいったヤツがいるから
周りはみんな味方だなんて,そう信じて死んでった,そういうヤツがいるからだ

まあなこの世は不条理で,全部が全部完璧になるなんてできやしないし
たとえどこに行ったって,そのままじゃマズいとこはあるもんだけど
それでも少し変えてくために,みんなが一歩踏み出すまでは
白は絶対着ないつもりだ

虹のように鮮やかな色を毎日身に着けて
問題なんかありゃしないって,周りに言える日が来て欲しい
だけど俺はこれからも暗い影を背負ってくつもり
世の中が今より明るくなるまでは,俺は黒を着るんだよ

(補足)

* beaten down ・・・ 疲れ果てた
** leave them cold (leave someone cold) ・・・ 人の興味を引かない

(余談)

人間は自分の視座(パースペクティヴ)からしか世界を認知できません。たとえどれほど本を読もうが世界を旅行しようがそこは変わりません。入ってくる情報を処理するのは他ならぬ我々自身の「脳」であり,その脳がそれまでの人生を通じてそこに蓄積された価値基準に従って判断しているからです。

歌詞に登場する「幸せになりたいのなら,相手のことを思いやり,いいことをしてやれよ」の下りはまさにその通りですが,突き詰めて言えばその「相手のことを思いや」って行うその判断自体もそれまでに蓄積された価値基準で判断しており,それゆえに「聖戦」などというものがこの世に存在します。

だとすれば,この世に絶対的な正義や平等など存在しないと認識することこそがあらゆる紛争解決への第一歩かもしれません。

0 件のコメント:

コメントを投稿