2024年5月16日木曜日

Tolerate It テイラー・スウィフト (Taylor Swift)

昔の知り合いがよく当時のパートナーのグチをこぼしていました。曰く相手を喜ばせようと色々やってもその相手は無関心だと。
A person I knew would complained a lot about their then partner, saying the person was indifferent to whatever they did to please them.
Tolerate It  (Taylor Swift)


[Verse 1]
I sit and watch you readin' with your head low
I wake and watch you breathin' with your eyes closed
I sit and watch you
I notice everything you do or don't do
You're so much older and wiser, and I

[Chorus]
I wait by the door like I'm just a kid
Use my best colors for your portrait
Lay the table with the fancy shit
And watch you tolerate it
If it's all in my head, tell me now
Tell me I've got it wrong somehow
I know my love should be celebrated
But you tolerate it

[Verse 2]
I greet you with a battle hero's welcome
I take your indiscretions all in good fun
I sit and listеn
I polish plates until they gleam and glistеn
You're so much older and wiser, and I

[Chorus]
I wait by the door like I'm just a kid
Use my best colors for your portrait
Lay the table with the fancy shit
And watch you tolerate it
If it's all in my head, tell me now
Tell me I've got it wrong somehow
I know my love should be celebrated
But you tolerate it

[Bridge]
While you were out buildin' other worlds, where was I?
Where's that man who'd throw blankets over my barbed wire?
I made you my temple, my mural, my sky
Now I'm beggin' for footnotes in the story of your life
Drawin' hearts in the byline
Always takin' up too much space or time
You assume I'm fine, but what would you do if I (I)

[Chorus]
Break free and leave us in ruins?
Took this dagger in me and removed it
Gain the weight of you, then lose it
Believe me, I could do it
If it's all in my head, tell me now
Tell me I've got it wrong somehow
I know my love should be celebrated
But you tolerate it

[Outro]
I sit and watch you

[Verse 1]
あの人が下向いて本を読んでるそんな姿をアタシは座ってじっと見て
目が覚めたらあの人が寝息を立てて眠ってるそんな姿を見つめるの
ただじっと座って見てる
なにをやってもやらなくたって
あの人はアタシよりずっと大人で賢くて,だからアタシは

[Chorus]
小さい子どもになったみたいにドアのそばで待ってるの
一番好きな色を使ってあの人の顔を描く
ステキな食器も用意して,テーブルを整えたって
あの人の表情は「まあいいか」って感じなの
これが全部思い込みなら,そうだって今言って
そんなのただの勘違いって
こんなに想ってるんだから,ちゃんと応えて欲しいのに
あの人は「まあいいか」って感じなの

[Verse 2]
あの人が帰ってくれば,戦場からヒーローが戻ったみたいに喜んで
どんなにバカなことされたって*,全部笑い話にしちゃう**
ただ座って話を聞いて
お皿だってピカピカに光り出すまで磨きあげるの
あの人はアタシよりずっと大人で賢くて,だからアタシは

[Chorus]
小さい子どもになったみたいにドアのそばで待ってるの
一番好きな色を使ってあの人の顔を描く
ステキな食器も用意して,テーブルを整えたって
あの人の表情は「まあいいか」って感じなの
これが全部思い込みなら,そうだって今言って
そんなのただの勘違いって
こんなに想ってるんだから,ちゃんと応えて欲しいのに
あの人は「まあいいか」って感じなの

[Bridge]
あの人は他のところで知らない世界を作ってたけど,そこにアタシの居場所はあるの?
鉄条網を張ったみたいにガチガチに警戒しても,そこに毛布をかけるみたいにアタシを安心させてくれてた,あの人はどこに行ったの?
神殿だとか壁画とか大空みたいな存在で,すごく大事にしてたのに
アタシとのことなんてあの人の人生の大筋からは外れてて,せめて注釈つけてって一生懸命頼んでるだけ
署名欄*にハート並べて
いつだってどこにいたってそのことばっかり考えてたよ
あいつだったら平気だよとか,そんな風に思ってるでしょ?だけどどうする?もしもアタシが

[Chorus]
こんなとこから逃げ出して,ふたりがこのままダメになったら?
ナイフみたいな辛い仕打ちを自分の体で受け止めて,それをそこから引き抜いた
あの人のことで重たくなっていたけど,それも元に戻ったし
ウソじゃない,やろうと思えばやれるのよ?
これが全部思い込みなら,そうだって今言って
そんなのただの勘違いって
こんなに想ってるんだから,ちゃんと応えて欲しいのに
あの人は「まあいいか」って感じなの

[Outro]
ただじっと座って見てる

(補足)
* indiscretions ・・・・ 軽率な行動,軽はずみな言動
** all in good fun ・・・ 面白がって,ただのお遊びで
*** byline ・・・ 記事の署名欄

(余談)

別にこの曲に登場する相手のことを援護するわけではありませんが,何がその人にとって重要かは個人個人で違います。無論多くの人は相手が期待する反応を察知してそのように振る舞ってくれますがなかにはそれが難しい人もいるでしょう。そしてそういう人が悪い人間かというと決してそういうわけではありません。ただお互いの性格が合わないそれだけなので,主人公もさっさとこの相手に見切りをつけ次の相手を探した方が賢明です。

0 件のコメント:

コメントを投稿