2018年2月6日火曜日

Someone Who'll Watch Over Me エラ・フィツィジェラルド (Ella Fitzgerald)

名曲です。歌詞に登場する「羊飼い(見守って世話してくれるそういう人)」と「迷える子羊」は聖書に登場する「神」と「人間」の関係を踏まえたものですが,同時に,その前に「今の自分のイニシャルに,あの人のイニシャルを付けたいの(I'd like to add his initial to my monogram)」という下りがあることを考えれば,夫婦のメタファーでもあります。
This is a classic.  The relationship between the shepherd and a lost lamb in the lyrics is a reference to Bible in which the former represents God and the latter a human.  It's also a metaphor for a married couple having the previous line "I'd like to add his initial to my monogram".
Someone Who'll Watch Over Me  (Ella Fitzgerald)

[Verse 1]
There's a saying old, says that love is blind
Still we're often told, "seek and ye shall find"
So I'm going to seek a certain lad I've had in mind

[Verse 2]
Looking everywhere, haven't found him yet
He's the big affair I cannot forget
Only man I ever think of with regret
I'd like to add his initial to my monogram
Tell me, where is the shepherd for this lost lamb?

[Verse 3]
There's a somebody I'm longin' to see
I hope that he, turns out to be
Someone who'll watch over me
I'm a little lamb who's lost in the wood
I know I could, always be good
To one who'll watch over me

[Verse 4]
Although he may not be the man some
Girls think of as handsome
To my heart he carries the key

[Verse 5]
Won't you tell him please to put on some speed
Follow my lead, oh, how I need
Someone to watch over me

[Verse 6]
Won't you tell him please to put on some speed
Follow my lead, oh, how I need
Someone to watch over me

[Outro]
Someone to watch over me

[Verse 1]
ずっと前から言われてる,「恋は盲目」なんだって
誰かを好きになっちゃうと,周りのことが見えなくなるの
だけどよく聞くセリフでしょ?「尋ねよ,さらば見い出さん」って
探せば必ず見つかるはずよ
心に決めたあの人をこれから探しに出かけるの

[Verse 2]
色んなとこを探してるのに,今もまだ見つけられない
あの人のことだけは,どうしても忘れられない
思い出すたび後悔で,心が痛む人なんて,あの人だけで他にはいない
今の自分のイニシャルに,あの人のイニシャルを付けたいの *
この迷える子羊を,世話してくれるあの人が,どこにいるのか教えてよ

[Verse 3]
会いたくて仕方ない人がいて
こんな風に夢見てる,その人が特別な存在で
アタシのことを見守って,世話してくれたらいいのになって
森ではぐれた子羊みたい
いつだってきっと優しくしてあげる
アタシのことを見守って,世話してくれる人になら

[Verse 4]
あの人は
女の子から騒がれる,ハンサムってわけじゃないけど
アタシのハートにグッとくる,特別な何かがあるの

[Verse 5]
あの人に伝えてよ,もっと急いで
ついてきてって,いないと本当に困るから
アタシのことを見守って,世話してくれるそういう人が

[Verse 6]
あの人に伝えてよ,もっと急いで
ついてきてって,いないと本当に困るから
アタシのことを見守って,世話してくれるそういう人が

[Outro]
アタシのことを見守って,世話してくれるそういう人が

(余談)

ロマンティックなこの曲ですが,「子羊」と「羊飼い」の関係を現実的に考えれば,この後の「子羊」の運命は;

①食い物(=ラム肉)になる
②身ぐるみ剥がれる(=毛を刈られる)

のいずれかであるように思われます。

したがってこの子羊の立場なら,「羊飼い」を探すなどということはさっさと止めて,このまま「森ではぐれていた」方が身のためではないでしょうか?

0 件のコメント:

コメントを投稿