2017年9月7日木曜日

Stay (I Missed You) リサ・ローブ (Lisa Loeb)

「自分に都合のいいことじゃなきゃ耳には入ってかない (I only hear what I want to)」のはなにも主人公だけではありません。認めようが認めまいが,人間は多かれ少なかれ同じです。これは「確証バイアス」と呼ばれて,自信につながることもありますが,同時に偏見も生み出してしまいます。
The narrator isn't the only one who "only hear what they want to".  Admit it or not, we're all the same as the narrator in a way or another.  People call it 'confirmation bias' and that often feeds our prejudice as well as a faith in ourselves. 
Stay (I Missed You)  (Lisa Loeb)

You say I only hear what I want to
You say I talk so all the time. So?

And I thought what I felt was simple
And I thought that I don't belong
And now that I am leaving
Now I know that I did something wrong cause I missed you
Yeah, I missed you

And you say I only hear what I want to:
I don't listen hard
I don't pay attention to the distance that you're running
Or to anyone, anywhere
I don't understand if you really care
I'm only hearing negative: no, no, no (bad)

And so I, I turned the radio on, I turned the radio up
And this woman was singin' my song:
The lover's in love and the other's run away
The lover is crying cause the other won't stay

Some of us hover when we weep for the other who was
Dying since the day they were born
Well. Well, this is not that:
I think that I'm throwing, but I'm thrown

And I thought I'd live forever, but now I'm not so sure

You try to tell me that I'm clever
But that won't take my anyhow, or anywhere with you

You said that I was naive
And I thought that I was strong
I thought, "hey, I can leave, I can leave."
Oh, but now I know that I was wrong, cause I missed you
Yeah, I missed you

You said you caught me ‘cause you want me
And one day you’d let me go
You try to give away a keeper, but keep me cause you know you're just so scared to lose
And you say, "Stay."

And you say I only hear what I want to

自分に都合のいいことじゃなきゃ,お前の耳には入ってかない
いつだって自分のことしか話さないって
そう言うけど,だから何?

だからこう思ったの,簡単なことじゃない
ここは自分の居場所じゃないし,ここにいたって仕方ないって
それで出ていくわけだけど
今になってわかったの,マズいことやっちゃったって,だって一緒にいたいんだもの
離れ離れになりたくないの

都合の悪いことは聞かない
真面目に話も聞かないし
周りが譲ってくれたって
相手が何をしてくれたって,当たり前だと思ってる
自分が大事にされたって,それが全然わからなくって
相手の悪いとこばかり,やだやだやだって気にしてる
そんな風に言われたの

それでラジオのスイッチ入れて,音を大きくしてみたの
そしたらそこから聞こえて来たの,この人が今の気持ちを歌ってるのが
一方は相手のことが好きなのに,相手はとっくにどっか行ってて
相手を引き留められなくて,もう一方が泣いてるの

泣きたくなっちゃう時だって,頑張れる人もいる
最初から先が全然見えなくて,どんどんこじれて行っちゃったって
だけどこれとは違うんだ
振ったつもりだったけど,本当はこっちが振られたの
それにたとえ別れても,それくらいじゃ落ち込まないし
ずっと元気にやってけるって,そう思っていたはずなのに,今はそんなに自信がないの

頭がいいって言われても
それで上手くいくわけじゃない,何の役にも立たないよ

コドモって言われてたけど
自分じゃ強いと思ってた
「文句あるなら別れるよ」そんな風に思ってたけど
今になってわかったの,マズいことやっちゃったって,だって一緒にいたいんだもの
離れ離れになりたくないの

本気でアタシと付き合ったって,そう言ってくれるけど
いつかはきっと別れるの
他の子と別れても,こうやって引き留めようとしてるのは,手放すのが怖いだけでしょ?
そう言ってたら言ってくれたの,「行くなよ」って

それからこうも言われたの,自分に都合のいいことじゃなきゃ,お前の耳には入ってかない

(余談)

・・・って,のろけかい!

途中までは別になんとも思わずに和訳していたのですが,最後の最後にどんでん返しがありました。

歌詞の解釈については,こちらにアーティスト本人が解説をつけているので,興味のある方はそちらをご覧ください。

0 件のコメント:

コメントを投稿