2023年8月20日日曜日

Vampire オリヴィア・ロドリゴ (Olivia Rodrigo)

血液は放っておくと凝結します。そこで血液をエサにする昆虫や動物には凝結を防ぐ特殊な酵素がありますが吸血鬼もそうなんでしょうか?
Left untreated, blood coagulates or clots.  So some insects and animals that feed on blood have special enzymes which prevent it from clotting.  Are vampires the same?
Vampire  (Olivia Rodrigo)


[Verse 1]
Hate to give the satisfaction asking how you're doing now
How's the castle built off people you pretend to care about?
Just what you wanted
Look at you, cool guy, you got it
I see the parties and the diamonds sometimes when I close my eyes
Six months of torture you sold as some forbidden paradise
I loved you truly
You gotta laugh at the stupidity

[Chorus]
'Cause I've made some real big mistakes
But you make the worst one look fine
I should've known it was strange
You only come out at night
I used to think I was smart
But you made me look so naive
The way you sold me for parts
As you sunk your teeth into me, oh
Bloodsucker, fame fucker
Bleedin' me dry like a goddamn vampire

[Verse 2]
And every girl I ever talked to told me you were bad, bad news
You called them crazy, God, I hate the way I called 'em crazy too
You're so convincing
How do you lie without flinching?
(How do you lie? How do you lie? How do you lie?)
Oh, what a mesmerizing, paralyzing, fucked up little thrill
Can't figure out just how you do it and God knows I never will
Went for me and not her
'Cause girls your age know better

[Chorus]
I've made some real big mistakes
But you make the worst one look fine
I should've known it was strange
You only come out at night
I used to think I was smart
But you made me look so naive
The way you sold me for parts
As you sunk your teeth into me, oh
Bloodsucker, fame fucker
Bleedin' me dry like a goddamn vampire

[Bridge]
(Ah)
You said it was true love, but wouldn't that be hard?
You can't love anyone 'cause that would mean you had a heart
I tried to help you out, now I know that I can't
'Cause how you think's the kind of thing I'll never understand

[Chorus]
I've made some real big mistakes
But you make the worst one look fine
I should've known it was strange
You only come out at night
I used to think I was smart
But you made me look so naive
The way you sold me for parts
As you sunk your teeth into me, oh
Bloodsucker, fame fucker
Bleedin' me dry like a goddamn vampire

[Verse 1]
聞きたくないの「元気?」とか,アンタをいい気にしちゃうから
大事にしてるフリをして,相手のこと踏み台にして,上手くやったと思ってるでしょ?
まさに狙い通りだもんね
すごいよね,カッコいいもの,持ってるし
目を閉じるとパーティやダイヤが浮かぶことがある
本当はいけないことだけど天国が待っているって,言われて過ごした半年はただただ苦しいだけだった
心の底から好きだった
バカなヤツって笑ってやって

[Chorus]
だって本当に最悪のミスをしでかしちゃったのに
アンタと一緒にいる時は大丈夫って思えたの
普通はヘンだと思うよね?
夜しか会ってくれないなんて
自分は頭がいいなんてそう昔は思ってたけど
アンタにかかると世間知らずよ
ああやって車のパーツを取るようにアタシのことを切り売りにした
その牙でアタシにガッチリ食い込んで
相手にたかって*目立ちたいから有名人と寝るヤツよ**
忌々しい吸血鬼と同じで,アタシのことを骨の髄まで徹底的に利用した***

[Verse 2]
それにアタシが話した女の子たちは口を揃えてアンタは最悪だって言ってた
言ったよね?あいつらどうかしてるって,本当にイヤになる,その子たちを自分でもそんな風に言ってたなんて
話をされると納得しちゃう
本当にどうすれば眉ひとつ動かさないでデタラメが言えるわけ?
(どうすりゃウソが言えるわけ?)
あのドキドキを体験すると,うっとりとして動けなくって,それでヘマをしちゃうのよ
どうしてもわからない,あんなこと一体どうすりゃできるわけ?自分じゃ絶対無理だから
あの人じゃなくてアタシを狙ったの
自分と同じ年頃の相手じゃなかなか騙せないから

[Chorus]
だって本当に最悪のミスをしでかしちゃったのに
アンタと一緒にいる時は大丈夫って思えたの
普通はヘンだと思うよね?
夜しか会ってくれないなんて
自分は頭がいいなんてそう昔は思ってたけど
アンタにかかると世間知らずよ
ああやって車のパーツを取るようにアタシのことを切り売りにした
その牙でアタシにガッチリ食い込んで
相手にたかって目立ちたいから有名人と寝るヤツよ
忌々しい吸血鬼と同じで,アタシのことを骨の髄まで徹底的に利用した

[Bridge]
本気だって言ってたね?だけどそんなの無理じゃない?
だって心がない人はたとえ相手が誰だって人を好きにはなれないよ
自分なら変えられるってそう思って頑張ったけど,そんなの無理ってわかったの
だってアンタの考え方がアタシにゃ絶対わからないから

[Chorus]
だって本当に最悪のミスをしでかしちゃったのに
アンタと一緒にいる時は大丈夫って思えたの
普通はヘンだと思うよね?
夜しか会ってくれないなんて
自分は頭がいいなんてそう昔は思ってたけど
アンタにかかると世間知らずよ
ああやって車のパーツを取るようにアタシのことを切り売りにした
その牙でアタシにガッチリ食い込んで
相手にたかって目立ちたいから有名人と寝るヤツよ
忌々しい吸血鬼と同じで,アタシのことを骨の髄まで徹底的に利用した

(補足)
* bloodsucker ・・・ 吸血動物,他人にたかる人
** famefucker ・・・ 目立ちたくて有名人と寝る人
*** bleed someone dry ・・・ (人を)骨の髄までしゃぶる

(余談)

確かにそういう酵素がなければ胃の中で血液が固まってしまって大変なことになりそうですが,その一方で世の中には血のソーセージなるものも存在するので,タンパク質消化酵素さえあればそういった特殊な酵素がなくても問題ないのかもしれません。

・・・とここまで書いてやっと気が付きました。この話,歌詞の内容とは全然関係なかったですね。

0 件のコメント:

コメントを投稿