2021年2月26日金曜日

Hometown トウェンティ・ワン・パイロット (twenty one pilots)

こちらでは今までにHometown GloryHusavik (My Hometown)そしてMore Than My Hometownといったタイトルに「hometown」という言葉の含まれる曲を何曲か取り上げていますがそのどれもが故郷を大切に思う曲でした。しかしこの曲は違います。
I've posted few songs whose title has a word "hometown" in it such as Hometown Glory , Husavik (My Hometown) and More Than My Hometown.  All of them depict their hometown as a place they love but not this song.
Hometown  (twenty one pilots)


[Hook]
A shadow tilts its head at me
Spirits in the dark are waiting
I will let the wind go quietly
I will let the wind go quietly

[Verse 1]
Be the one, be the one to take my soul and make it undone
Be the one, be the one to take me home and show me the sun
I know, I know you can bring the fire, I can bring the bones
I know, I know you make the fire, my bones will make it grow

[Chorus]
Where we're from, there's no sun, our hometown's in the dark
Where we're from, we're no one, our hometown's in the dark
Our hometown's in the dark

[Hook]
A shadow tilts its head at me
Spirits in the dark are waiting
I will let the wind go quietly
I will let the wind go quietly

[Verse 2]
Put away, put away all the gods your father served today
Put away, put away your traditions, believe me when I say
We don't know, we don't know how to put back the power in our soul
We don't know, we don't know where to find what once was in our bones

Chorus]
Where we're from, there's no sun, our hometown's in the dark
Where we're from, we're no one, our hometown's in the dark
Our hometown's in the dark

[Hook]
My shadow tilts its head at me
Spirits in the dark are waiting
I will let the wind go quietly
I will let the wind go quietly

[Chorus]
Where we're from, there's no sun, our hometown's in the dark
Where we're from, we're no one, our hometown's in the dark

[Hook]
影が首を傾げるように,俺に覆いかぶさってくる
闇の中じゃ「よくないもの」が俺のことを待ち伏せしてる *
このままじゃ,きっと俺は何もせず
おとなしくあの「風」をそのまま通してしまうんだ

[Verse 1]
魂だって捧げるよ,だからそいつを引き受けて元の姿に戻したら
この俺を元いたとこまで連れてって,お天道様を拝ませてくれ
俺にはちゃんとわかってるんだ,アンタなら命の火だって吹き込めるって,抜け殻の骨ならここにあるからさ
命の炎を吹き込まれたら,抜け殻になった俺だって生き返って成長できる

[Chorus]
俺たちの生まれたとこじゃ,陽の光は差してこなくて,ただひたすら暗闇で
生まれた町にいる限り,大したヤツにはなれやしないし,絶望があるだけだ
俺たちの生まれたとこにゃ,希望なんてありゃしない

[Hook]
影が首を傾げるように,俺に覆いかぶさってくる
闇の中じゃ「よくないもの」が俺のことを待ち伏せしてる
このままじゃ,きっと俺は何もせず
おとなしくあの「風」をそのまま通してしまうんだ

[Verse 2]
親の信じる「神」だとか,そんなのまとめて無視しろよ **
今までのしきたりなんてものも忘れて,こう言ったら信じてくれよ
どうすれば魂にあの「力」が戻るのか,そのやり方がわからない
昔は確かに体の中に何かが宿っていたはずなのに,それがどこに行けばあるのか,もう自分じゃわからないって

[Chorus]
俺たちの生まれたとこじゃ,陽の光は差してこなくて,ただひたすら暗闇で
生まれた町にいる限り,大したヤツにはなれやしないし,絶望があるだけだ
俺たちの生まれたとこにゃ,希望なんてありゃしない

[Hook]
影が首を傾げるように,俺に覆いかぶさってくる
闇の中じゃ「よくないもの」が俺のことを待ち伏せしてる
このままじゃ,きっと俺は何もせず
おとなしくあの「風」をそのまま通してしまうんだ

[Chorus]
俺たちの生まれたとこじゃ,陽の光は差してこなくて,ただひたすら暗闇で
生まれた町にいる限り,大したヤツにはなれやしないし,絶望があるばかり

(補足)
* spirits ・・・ evil spirits(悪魔・魔性のもの)のことだと思われます
** put away ・・・ (考えなどを)捨てる

(余談)

ただこの曲だけが特別なのかというとそういうわけでもありません。例えばDeath Cab for CutieのYou Are A Touristという曲はタイトルにhometownという言葉はなく,またhometownの持つ負の側面がこの曲ほどは強調されていませんが,それでもここから出ていかなければダメだというメッセージにはこの曲と共通するものがあるように思われます。

0 件のコメント:

コメントを投稿