2021年10月29日金曜日

Last Resort パパ・ローチ (Papa Roach)

この曲はうつ病をテーマにしています。「なにもかもママが死んでこうなった(It all started when I lost my mother)」と主人公が言うように,家族を失うなどの悲惨な出来事がきっかけになってうつ病になるケースが少なくありません。
This song is about depression.  As the narrator says, "It all started when I lost my mother", some traumatic events such as the loss of family member cause a depression in many cases.
Last Resort  (Papa Roach)


[Intro]
Cut my life into pieces, this is my last resort
Suffocation, no breathing
Don't give a fuck, if I cut my arm bleeding
This is my last resort

[Verse 1]
Cut my life into pieces
I've reached my last resort – suffocation, no breathing
Don't give a fuck, if I cut my arms bleeding
Do you even care, if I die bleeding?
Would it be wrong, would it be right
If I took my life tonight? Chances are that I might
Mutilation out of sight
And I'm contemplatin' suicide

[Chorus]
'Cause I'm losin' my sight, losin' my mind
Wish somebody would tell me I'm fine
Losin' my sight, losin' my mind
Wish somebody would tell me I'm fine

[Verse 2]
I never realized I was spread too thin
'Til it was too late and I was empty within
Hungry, feeding on chaos and livin' in sin
Downward spiral, where do I begin?
It all started when I lost my mother
No love for myself and no love for another
Searchin' to find a love upon a higher level
Findin' nothin' but questions and devils

[Chorus]
'Cause I'm losin' my sight, losin' my mind
Wish somebody would tell me I'm fine
Losin' my sight, losin' my mind
Wish somebody would tell me I'm fine

[Bridge]
Nothing's alright, nothing is fine
I'm runnin' and I'm crying
I'm crying, I'm crying
I'm crying, I'm crying
I can't go on living this way

[Verse 3]
Cut my life into pieces
This is my last resort
Suffocation, no breathing
Don't give a fuck if I cut my arm bleeding
Would it be wrong, would it be right
If I took my life tonight? Chances are that I might
Mutilation out of sight
And I'm contemplating suicide

[Chorus]
'Cause I'm losin' my sight, losin' my mind
Wish somebody would tell me I'm fine
Losin' my sight, losin' my mind
Wish somebody would tell me I'm fine

[Outro]
Nothing's alright, nothing is fine
I'm runnin' and I'm crying
I can't go on living this way
Can't go on living this way
Nothing's alright

[Intro]
自分の命を切り刻む,これが残った最後の手段
息が詰まって呼吸できない
だけどそんなのどうでもいいし,こうやって腕を切って血が流れても
これが残った最後の手段

[Verse 1]
自分の命を切り刻む
最後の手段に手を出した ー 息が詰まって呼吸できない
もうそんなのどうでもいいよ,この腕を切ってそこから血が流れても
ちょっとでもお前ら気にしてくれんのか?血を流して人が死んだら
やっちゃいけないことなのか?それともやっていいんだろうか?
今夜命を捨てたとしたら,やっちゃうかもって気はしてるけど
外から見たんじゃわからないけど,体の一部がなくなった
それで今こうやって自殺しようか考えてんだ

[Chorus]
だって今,何も見えなくなってきて,ちょっとおかしくなりそうだから
できれば誰かに「大丈夫」って,そう言ってもらいたいんだ
こうやって何も見えなくなってきて,ちょっとおかしくなりそうだから
できれば誰かに「大丈夫」って,そう言ってもらいたいんだ

[Verse 2]
全然気づいていなかった,自分に無理をさせ過ぎて,薄っぺらになっちゃって
もう取り返しがつかないくらい,中身をなくしてしまってたとか
満たされなくて,滅茶苦茶で,罪深い暮らしをしてる
どんどん下に落ちているのに,一体何から手を付けて始めりゃいいかがわからない
なにもかもママが死んでこうなった
自分のことも他人のことも大切にできなくて
もっとレベルの高いところに,出会いがあると思ってたけど
結局そんなの見つからなくて,ただ人から疑われたり,酷い目に遭わされただけ

[Chorus]
だって今,何も見えなくなってきて,ちょっとおかしくなりそうだから
できれば誰かに「大丈夫」って,そう言ってもらいたいんだ
こうやって何も見えなくなってきて,ちょっとおかしくなりそうだから
できれば誰かに「大丈夫」って,そう言ってもらいたいんだ

[Bridge]
本当は全然平気じゃないし,大丈夫なんかじゃないよ
こうやって泣きながら逃げ出して
今もずっと泣き続けてる
このままじゃ生きていけない

[Verse 3]
自分の命を切り刻む
最後の手段に手を出した
息が詰まって呼吸できない
もうそんなのどうでもいいよ,この腕を切ってそこから血が流れても
やっちゃいけないことなのか?それともやっていいんだろうか?
今夜命を捨てたとしたら,やっちゃうかもって気はしてるけど
外から見たんじゃわからないけど,体の一部がなくなった
それで今こうやって自殺しようか考えてんだ

[Chorus]
だって今,何も見えなくなってきて,ちょっとおかしくなりそうだから
できれば誰かに「大丈夫」って,そう言ってもらいたいんだ
こうやって何も見えなくなってきて,ちょっとおかしくなりそうだから
できれば誰かに「大丈夫」って,そう言ってもらいたいけど

[Outro]
本当は全然平気じゃないし,大丈夫なんかじゃないよ
こうやって泣きながら逃げ出してんだ
このままじゃやってけないし
このままじゃ生きていけない
全然平気じゃないんだよ

(余談)

うつ病に対しては私のような素人ができることはほぼ皆無で,せめてこの曲が多少なりとも助けになればと願うばかりです。

1 件のコメント:

  1. 最近この曲コラボのリミックスとして出てきたね。人間が抱える普遍的な痛みをストレートに表現したいい曲です

    返信削除