2023年9月3日日曜日

What Was I Made For ビリー・アイリッシュ (Billie Eilish)

この曲は2023年に公開されたアメリカ映画Barbieのサウンドトラックに収録されており,ストーリーはあらゆるものが全てピンク色のこの人形の世界で展開します。
This is a song from the soundtrack of an American film, Barbie released in 2023.  The story takes place in the fashion doll's world where everything is a shade of pink.
What Was I Made For  (Billie Eilish)


[Verse 1]
I used to float, now I just fall down
I used to know, but I'm not sure now
What I was made for
What was I made for?

[Verse 2]
Takin' a drive, I was an ideal
Looked so alive, turns out I'm not real
Just somethin' you paid for
What was I made for?

[Chorus]
'Cause I, I
I don't know how to feel
But I wanna try
I don't know how to feel
But someday, I might
Someday, I might

[Verse 3]
When did it end? All the enjoyment
I'm sad again, don't tell my boyfriend
It's not what he's made for
What was I made for?

[Chorus]
'Cause I, 'cause I
I don't know how to feel
But I wanna try
I don't know how to feel
But someday, I might
Someday, I might

[Outro]
Think I forgot how to be happy
Somethin' I'm not, but somethin' I can be
Somethin' I wait for
Somethin' I'm made for
Somethin' I'm made for

[Verse 1]
昔はふわふわ浮かれてたけど,今はただ落ちてるの
あの頃はわかってたけど,もう今は自信がなくて
アタシは一体なんのため
この世に生まれてきたのって

[Verse 2]
ドライブしてたあの頃のアタシは理想そのもので
すごく生き生きしてたのに,本当はニセモノだってわかったの
お金で買えるただの商品
アタシは一体なんのためこの世に生まれてきたんだろ?

[Chorus]
だってアタシはアタシには
感じ方がわからない
けどやってみるつもり
感じ方はわからないけど
それでもいつかはひょっとして
わかる日が来るのかも

[Verse 3]
あんなに楽しくしてたのに,いつそれが終わったの?
また悲しくなっちゃったけど,彼にはそんなの言っちゃダメ
あの人にそんなことはわからないから
アタシは一体なんのためこの世に生まれてきたんだろ?

[Chorus]
だってアタシはアタシには
感じ方がわからない
けどやってみるつもり
感じ方はわからないけど
それでもいつかはひょっとして
わかる日が来るのかも

[Outro]
忘れちゃったの,どうすればご機嫌でいられるか
今のアタシはそうじゃないけど,やろうと思えばできるかも
そうなりたいと思って来たし
そのためにアタシはこの世に生まれてきたの
それがアタシの生きる道

(余談)

個人的にはBarbieと聞いて連想するのはコチラですが,この曲は映画の中でサンプリングされているもののテーマソングとしては扱われていないようです。聞けば1997年から2002までバービーを製作・販売しているマテル社とこの曲のアメリカの出版元 MCA Recordsが泥沼の訴訟を繰り広げ,その結果両者の折り合いが悪くなったためなんだとか。

それにしてもこの曲,映画の主題歌という観点から見れば,主人公は間違いなくバービーですが,同様にBillie Eilish本人のように成功した人間の苦悩という(インポスター症候群?)という見方をすることも可能でしょう。

0 件のコメント:

コメントを投稿